Stabilisering van de verkeerssituatie De Taskforce ziet dat de verkeerssituatie op de weg zich stabiliseert. Dat is te zien in het Dashboard wat door het OMC wordt gebruikt. Op basis van historische data bewaken we de belangrijkste routes van en naar de Mall. Op die routes zien we dat de reistijden vergelijkbaar zijn met 2022. Wel is er een duidelijk verschil in het verkeersbeeld als het weer slechter is. We zien dan in ons Dashboard dat er meer auto’s op de parkeerterreinen staan en dat het substantieel drukker op de weg is. Niet alleen nemen dan de reistijden op de belangrijkste routes van en naar de Mall toe, maar ook op de N14 van en naar Den Haag is het dan drukker. Parkeerdruk in de wijken In de wijken rond de Mall zien we een vergelijkbare parkeerdruk als in 2022. We nemen dit steekproefsgewijs mee vanuit het OMC op de dagen dat we fysiek aanwezig zijn. (zaterdagen en feestdagen). Vervolgaanpak verkeer en mobiliteit Mall en omgeving In de raadsbrief 3439 Raadsbrief informeren over mobiliteitsaanpak Westfield Mall of the Netherlands en omgeving is de raad geïnformeerd over de vervolgstappen die het college neemt om naast de in dit projectenboek beschreven maatregelen, die primair gericht zijn op verkeersmanagement, een aanpak uit te werken die bestaat uit parkeerregulering in de wijken rondom de Mall en bevordering van gezonde en duurzame vormen van vervoer. Wat hebben we in de eerste helft van 2023 gedaan De taskforce is in 2023 gecontinueerd, waarbij de operationele maatregelen vanuit het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC) worden voortgezet en vanuit de projectorganisatie de laatste hand wordt gelegd aan nog te realiseren maatregelen - Continueren van de inzet van het OMC.
- Continueren van de samenwerking met Zuid Holland Bereikbaar (ZHB), Rijkswaterstaat (RWS), HTM en Unibail Rodamco Westfield (URW).
- De nieuwe instelling van de verkeerslichten op de N14 in relatie tot de Noordsingel en de Heuvelweg, is begin 2023 positief geëvalueerd en we werken op dit moment aan de overdracht naar de beheerorganisaties van de wegbeheerders van RWS en gemeente Leidschendam-Voorburg.
- Tijdens tweede Pinksterdag 2023 is de P+R pilot van 2e Kerstdag 2022 herhaald, met URW als trekker. De resultaten van deze P+R pilots zijn positief.
- De ontwikkelde meetinstrumenten (Dashboard) worden dagelijks gebruikt door het OMC, om de actuele parkeer- en verkeerssituatie feitelijk vast te stellen en om achteraf monitoring rapportages te maken.
- De verkeerradar LV (www.verkeerradarlv.nl) is tijdens het Pinksterweekend in gebruik genomen en heeft toen direct veel bezoekers getrokken (700 per 15 minuten op het hoogtepunt van tweede Pinksterdag).
Er zijn verschillende voorbereidende werkzaamheden gedaan voor de onderwerpen die aanpassingen aan de infrastructuur vragen. Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau Om de overlast van het verkeer op de Heuvelweg richting N14 zo veel mogelijk weg te nemen wil de gemeente drie rijstroken rechtdoor richting kruispunt N14 realiseren. Het daarvoor benodigde verkeersbesluit is met bewoners en klankbordgroep afgestemd. De bezwaarmakers hebben in juli een brief en het aangepaste concept verkeersbesluit en ontvangen. September 2023 wordt het nieuwe verkeersbesluit gepubliceerd. Verwachting is dat het verkeersbesluit eind 2023 definitief kan zijn en dat de realisatie van de aanpassing aan de Heuvelweg daarna plaatsvindt. Openbaar vervoer Samen met HTM werkt de gemeente Leidschendam-Voorburg aan verbeteringen aan de doorstroming van de trams rond de Mall. Samen met de HTM wordt onderzocht wanneer de HTM dit project kan starten. Fietsen, voetgangers en bewaakte fietsenstalling Samen met de fietsersbond en het platform voor gehandicapten heeft de gemeente gekeken naar de toegankelijkheid van de Mall voor fietsers en voetgangers. Vanuit de taskforce is in overleg met URW een plan uitgewerkt om de op- en aanmerkingen van deze schouw mee te nemen. Dit plan wordt meegenomen in de mobiliteitsaanpak. - URW heeft het ontwerp van de bewaakte fietsenstalling bij de gemeente ingediend en de gemeente heeft hiervoor een vergunning afgegeven.
Streven van URW is om de fietsenstalling in de 2e helft van 2024 te realiseren, maar dit is afhankelijk van de uitkomst van de nu lopende aanbesteding. - URW heeft een stalling voor deelscooters en gemotoriseerde tweewielers gerealiseerd.
Effect van de tot op heden genomen maatregelen Er is een filmpje gemaakt om in het kort de maatregelen en hun effect toe te lichten: filmpje over de maatregelen die al zijn genomen voor een bereikbare buurt en Mall |