Verkeerssituatie Uit de praktijk blijkt dat de aannames van de rapporten van Goudappel en de daarin voorgestelde maatregelen een realistisch startpunt vormen. Wat niet in deze rapporten is meegenomen, maar wel een substantiële invloed heeft op het aantal bezoekers zijn de weersomstandigheden. Bij slecht weer zijn de parkeerterreinen eerder volledig bezet. Daarnaast blijkt dat nog steeds veel bezoekers het openbaar vervoer (OV) vermijden als nasleep van de corona-maatregelen. Het OV is voor de bereikbaarheid van de Mall een essentiële schakel. In de aannames van de rapporten van Goudappel was met het effect van deze corona-maatregelen geen rekening gehouden. Parkeren Bij meldingen van bewoners vanuit de omliggende wijken wordt aangegeven dat er veel overlast van parkeren door bezoekers van de Mall wordt ervaren. Deze meldingen zijn als input gebruikt om de parkeerdrukmetingen te ontwikkelen, die in het najaar en rond de kerstperiode van 2021 zijn uitgevoerd. Deze resultaten zijn geanalyseerd, ook in vergelijking met de parkeer drukmetingen en parkeer enquêtes die eerder zijn gedaan. Met de resultaten van deze metingen en de analyses hebben we de voor- en nadelen voor parkeerregulering feitelijk onderbouwd. Gedurende het 1e halfjaar van 2022 zijn diverse bewonersbijeenkomsten georganiseerd om naast de metingen en onderzoeken ook de informatie rechtstreeks bij de bewoners op te halen. Enerzijds door hen te informeren over wat er al gedaan wordt, maar ook wat er nog zal worden gedaan. En dat de inbreng van de bewoners belangrijk is bij de keuze voor maatregelen in de wijken. Samen met de bewoners hebben we de uitgangspunten en oplossingsrichtingen uitgewerkt om een pilot te doen met parkeerregulering in de wijk Heuvel. Openbare ruimte In de openbare ruimte is een aantal situaties waarbij een aanpassing wenselijk is: - De inrichting van Weigelia ter hoogte van de oversteek van Albert Heijn (veiligheid en doorstroom tram)
- Heuvelweg richting N14, ter hoogte van het politiebureau (onlogische opzet voorsorteervakken), de opdracht voor de werkzaamheden wordt in de 2e helft van 2022 gegeven waarna realisatie in het begin van 2023 zal plaatsvinden
- De inrichting en oversteek van halte Heuvelweg tegenover de Mall (veiligheid en doorstroom tram)
Wat is er al gedaan Vanwege de verkeersdrukte direct na de opening op 18 maart 2021, met name tijdens feestdagen, weekenden en vakanties, is een taskforce bestaande uit ambtenaren van de gemeente, RWS, Bereik! en URW opgericht om verkeersproblemen in kaart te brengen, te verhelpen en beheersbaar te maken. De scope van de taskforce gaat van parkeren in en rond de Mall tot en met de doorstroming van het verkeer op de openbare weg. Vanuit de taskforce wordt een breed scala aan “Smart Mobility” oplossingen toegepast om de situatie beter te beheersen: - Inzetten van het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC): zodat er wordt samengewerkt op alle aspecten van het geleiden van verkeer van en naar de parkeerplaatsen van de Mall. Van parkeer- en verkeersmanagementsystemen tot en met de inzet en aansturing van parkeer- en verkeersregelaars
- Samenwerking met Zuid Holland Bereikbaar en RWS om het gezamenlijk verkeers-scenario te onderhouden en verder te ontwikkelen, zodat de verkeerscentrales hun wegkantsystemen (waaronder verkeerslichten) kunnen aanpassen, om het verkeer bij iedere mogelijke situatie optimaal te geleiden
- Aansturen vanuit het OMC met behulp van “Online Traffic Management” - van actuele informatie en routeadviezen naar weggebruikers via navigatie en social media
- Samenwerking met Rijkswaterstaat (RWS) voor het verder automatiseren van het verkeers-scenario door de slimme verkeerslichten (Heuvelweg en Noordsingel) te koppelen met die van RWS (N14) en deze vervolgens zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, zodat weggebruikers zo goed mogelijk kunnen doorrijden
- Realisatie van de nieuwe instelling van de verkeerslichten op de N14 in relatie tot de Noordsingel en de Heuvelweg, om te komen tot een aanbod gestuurde afwikkeling van het verkeer, zodat het verkeer beter doorrijdt op de wegen rond de Mall en de N14
- Samenwerking met Unibail-Rodamco-Westfield (URW) waarbij een interactieve routeplanner (Mobility Portal) is geïmplementeerd in de website van de Mall: zo beschikken bezoekers al voor hun reis over de beste reis- en route opties om naar de Mall te komen: niet alleen voor auto’s maar ook voor andere manieren van vervoer als OV en fiets
- Tijdens de opening van het herfstseizoen (30-9 t/m 3/10) is, in samenwerking met URW, een pilot uitgevoerd met een P+R aan de andere kant van de A4 in combinatie met het fysiek afsluiten van de wijken direct rond de Mall
- Er is een aantal meetinstrumenten ontwikkeld, om de parkeer- en verkeerssituatie feitelijk vast te stellen en om achteraf monitoring rapportages van te maken
Voor de onderwerpen die aanpassingen aan de infrastructuur vragen zijn verschillende voorbereidende werkzaamheden gedaan: - Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau
Om de overlast van het verkeer op de Heuvelweg richting N14 zo veel mogelijk weg te nemen, is onderzocht of het mogelijk is, binnen de bestaande ruimte, vanuit de overdekte parkeergarage aan de Heuvelweg (P2 garage) 3 rijstroken rechtdoor richting kruispunt N14 te realiseren. Inmiddels is het een en ander uitgemeten en hebben we geconcludeerd dat er 3 rijstroken kunnen worden gerealiseerd binnen de beschikbare ruimte. - In september 2022 wordt een detailontwerp met prijsopgave verwacht. Zodra deze informatie beschikbaar komt worden de vervolgstappen genomen: verkeersbesluit, planning, realisatie. Parallel daaraan gaat de gemeente in gesprek met de bewoners over de consequenties.
- OV: samen met HTM werkt de gemeente Leidschendam-Voorburg aan verbeteringen aan de doorstroming van de trams rond de Mall. De kruispunten met de tramlijnen zijn druk en zorgen ervoor dat naast de tram alle weggebruikers onnodig oponthoud hebben:
- Halte Mall of the Netherlands aan de Heuvelweg
September 2022 wordt door het ingenieursbureau van HTM een detailontwerp met bijbehorende kosteninschatting geleverd. Dit ontwerp zal door het projectteam (HTM en LV) besproken worden en geldt vervolgens als input voor overleg met MRDH. Deze halte gaat mee in bovenstaand project. De onderliggende ontwerpbeslissingen zijn gemaakt en ook hier geldt dat we deze maand de concrete input voor het overleg met MRDH gereed hebben. - Oversteek nabij Gruttolaan
Deze oversteek gaat ook mee in het project. De onderliggende ontwerpbeslissingen zijn gemaakt en ook hier geldt dat we deze maand de concrete input voor het overleg met MRDH gereed hebben. - Fietsen, bewaakte fietsenstalling: samen met de fietsersbond en het platform voor gehandicapten hebben we gekeken naar de toegankelijkheid van de Mall voor fietsers en voetgangers. Vanuit de taskforce wordt in overleg met URW een plan uitgewerkt om de op- en aanmerkingen van deze schouw mee te nemen.
Daarnaast werkt URW zelf aan een bewaakte fietsenstalling en een stalling voor deelscooters. Week 36 is het akkoord van de welstandscommissie binnen gekomen: dit was inmiddels het 3e ontwerp nadat eerdere ontwerpen niet waren goedgekeurd. URW geeft aan de vergunningaanvraag nu in gang te zetten. - De verwachting van URW is dat de nieuw te bouwen fietsenstalling begin 2023 klaar zal zijn.
Naast het inzetten van “Smart Mobility” oplossingen, kijkt de taskforce ook naar de parkeerdruk in de omliggende wijken. - In september 2020 heeft een parkeerdrukmeting in de avond plaatsgevonden
- In het voorjaar van 2021 is er een parkeer-enquête gehouden
- In de zomer van 2021 zijn verkennende bewonersbijeenkomsten gehouden (beperkt in aantal vanwege de toen geldende corona-maatregelen)
- Op 2, 3 en 9 oktober 2021 heeft er een parkeerdrukmeting plaatsgevonden. In december is er nog een aantal parkeerdrukmetingen uitgevoerd om het beeld van de parkeerdruk in relatie tot de Mall feitelijk vast te stellen. De parkeerdrukmetingen zijn uitgevoerd tot aan de kerstvakantie. Vanwege de lockdown tijdens de kerstvakantie zijn er in die periode geen metingen uitgevoerd
- In de eerste 7 maanden van 2022 zijn diverse vervolgbijeenkomsten met bewoners geweest om een concreet plan voor een pilot voor parkeerregulering te ontwikkelen voor de wijk de Heuvel
De resultaten van al deze maatregelen en onderzoeken zijn gepresenteerd tijdens informatiemarkten en vervolgbijeenkomsten voor bewoners in 2022. |