Substantiële groei van het aantal bezoekers De Taskforce ziet dat de groei van het aantal bezoekers van de Mall de inschattingen van URW ruim overschrijdt. Waar URW over 2021 al rapporteerde dat er, ondanks de sluiting van de Mall begin 2021 en rond de Kerst in 2021, ongeveer 12 miljoen bezoekers naar de Mall waren gekomen, komen de bezoekersaantallen tijdens de weekenden en speciale dagen in de tweede helft van 2022 (feestdagen en vakanties) van 2022 ruim 20% hoger uit dan op vergelijkbare dagen in 2021. Het URW rapporteert dat over heel 2022 meer dan 15,5 miljoen bezoekers de Mall wisten te bereiken, terwijl begin 2022 vanwege coronamaatregelen de Mall nog volledig gesloten was. Grote druk op de parkeerterreinen en de wegen rond de Mall Het directe gevolg is, dat in de herfst- en kerstvakantie van 2022 en de feestdagen vaker dan acceptabel alle parkeerterreinen vol stonden. De parkeerterreinen staan op deze drukke dagen een groot deel van de (mid)dag vol en het verkeer komt vast te staan. Daardoor wijkt het verkeer uit naar de wijken rond de Mall en in deze wijken ontstaat ook een grotere parkeerdruk dan normaal. Tegelijkertijd is het doorgaande verkeer ook weer terug op het niveau van voor de coronaperiode en betekent dit dat de verkeersdruk op de N14 en de doorgaande wegen van Leidschendam-Voorburg hoger is dan in 2021. Ook bij slecht weer ontstaan er extra grote vertragingen op de wegen en grote overlast voor de wijken rond de Mall. De overlast in de wijken is objectief te meten in de vorm van parkeerdruk. Conform het parkeerbeleid is de norm dat de parkeerdruk maximaal 90% is. Hoge parkeerdruk in de wijken De parkeerdruk in de wijken die in 2021 op de drukste momenten is gemeten, is in het najaar van 2022 tijdens bijna alle weekenden en de speciale dagen opgetreden. Bewoners hebben in de klankbordgroep aangegeven dat zij vanwege deze parkeerdruk willen dat er parkeerregulering wordt ingevoerd in combinatie met voldoende handhaving. In de enquêtes die in 2021 onder de bewoners zijn gehouden was ongeveer 60% voor een vorm van parkeerregulering, zeker als de situatie ten opzichte van 2021 zou verergeren. Gevolgen voor de parkeerdruk in de wijken rond de Mall In het raadsdebat van 6 april 2021 heeft het college toegezegd (ID 574) de raad te informeren over de parkeerdruk in de wijken rond de Mall en welke maatregelen er nodig zijn, mocht de parkeerdruk structureel te hoog worden. De ontwikkeling van de parkeerdruk is in onderstaande opsomming weergegeven: - Parkeerdrukmetingen die in 2021 zijn uitgevoerd om de invloed van de Mall in de wijken direct rond de Mall te meten, lieten zien dat op de meeste dagen in 2021 de parkeerdruk overdag lager was dan in de nacht. Maar op enkele speciale druktedagen was te zien dat de parkeerdruk in de wijken Heuvel-Zuid en Park Veursehout, direct achter de Heuvelweg, overdag hoger was dan in de nacht.
- Metingen tijdens de eerste helft van 2022 tonen dat, zolang er ruimte is op de parkeerterreinen van de Mall, het verkeers- en parkeerbeeld in de wijken rond de Mall er relatief rustig uit ziet. Vergelijkbaar met de parkeerdrukmetingen in 2021. Maar zodra alle parkeerterreinen vol staan en het verkeer op de wegen rond de Mall zich ophoopt neemt de drukte in de wijken toe. Waarbij medewerkers en bezoekers (niet alleen van de Mall maar ook van het HMC) als eerste in de Heuvelwijk parkeren en vervolgens, als daar geen ruimte meer is, hun heil zoeken in Park Veursehout.
- In de tweede helft van 2022 stonden de parkeerterreinen bij de Mall vaker helemaal vol: omdat het aantal bezoekers wat de Mall bezoekt in de tweede helft van 2022 naar schatting 20% hoger is dan in dezelfde periode in 2021, staan de parkeerterreinen bij slecht weer structureel helemaal vol tijdens weekenden, feestdagen en vrije dagen. En is de parkeerdruk, die in 2021 en begin 2022 nog uitzonderlijk was, nu structureel te hoog op die dagen.
- De verwachting is dat het aantal bezoekers ook in 2023 structureel hoger blijft en de parkeerterreinen bij de Mall bij slecht weer tijdens weekenden, feestdagen en vakanties structureel vol zullen staan. Bezoekers en medewerkers zullen de wijken opzoeken om alsnog ergens te kunnen parkeren.
- Het aantal klachten wat bij het KCS binnenkomt, over overlast vanwege de Mall, is toegenomen waarbij klachten in relatie tot de doorstroming op met name de Heuvelweg en klachten in relatie tot overmatig parkeergedrag van niet-bewoners de boventoon voeren.
Openbare ruimte In de openbare ruimte is een aantal situaties waarbij een aanpassing wenselijk is: - De inrichting van Weigelia ter hoogte van de oversteek van Albert Heijn (veiligheid en doorstroom tram)
- Heuvelweg richting N14, ter hoogte van het politiebureau (onlogische opzet voorsorteervakken), het verkeersbesluit is eind januari gepubliceerd en in de bezwaartermijn zijn er 25 bezwaren binnengekomen, donderdag 30 maart heeft de gemeente deze bezwaren met de bezwaarmakers besproken, vervolgstappen zijn er op gericht om te komen tot een oplossing waarbij de zorgen van de bewoners worden geadresseerd
- De inrichting en oversteek van halte Heuvelweg tegenover de Mall (veiligheid en doorstroom tram)
Wat is er al gedaan Vanwege de verkeersdrukte direct na de opening op 18 maart 2021, met name tijdens feestdagen, weekenden en vakanties, is een taskforce bestaande uit ambtenaren van de gemeente, RWS, Zuid Holland Bereikbaar en URW opgericht om verkeersproblemen in kaart te brengen, te verhelpen en beheersbaar te maken. De scope van de taskforce gaat van parkeren in en rond de Mall tot en met de doorstroming van het verkeer op de openbare weg. Vanuit de taskforce wordt een breed scala aan “Smart Mobility” oplossingen toegepast om de situatie beter te beheersen. De taskforce wordt in 2023 gecontinueerd, waarbij de operationele maatregelen vanuit het OMC worden voortgezet en vanuit de projectorganisatie de laatste hand wordt gelegd aan nog te realiseren maatregelen - Continueren van de inzet van het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC): zodat er wordt samengewerkt op alle aspecten van het geleiden van verkeer van en naar de parkeerplaatsen van de Mall. Van parkeer- en verkeersmanagementsystemen tot en met de inzet en aansturing van parkeer- en verkeersregelaars.
- Continueren van de samenwerking met Zuid Holland Bereikbaar en RWS om het gezamenlijk verkeers-scenario te onderhouden en verder te ontwikkelen, zodat de verkeerscentrales hun wegkantsystemen (waaronder verkeerslichten) kunnen aanpassen, om het verkeer bij iedere mogelijke situatie optimaal te geleiden.
- Het aansturen vanuit het OMC met behulp van “Online Traffic Management” - van actuele informatie en routeadviezen naar weggebruikers via navigatie en social media is tot nader order opgeschort, omdat vanuit ICT zorgen zijn over mogelijke inbreuk op privacy van reizigers die deze actuele informatie en routeadviezen ontvangen.
- Continueren van de samenwerking met Rijkswaterstaat (RWS) voor het verder automatiseren van het verkeers-scenario door de slimme verkeerslichten (Heuvelweg en Noordsingel) te koppelen met die van RWS (N14) en deze vervolgens zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, zodat weggebruikers zo goed mogelijk kunnen doorrijden.
- Realisatie van de nieuwe instelling van de verkeerslichten op de N14 in relatie tot de Noordsingel en de Heuvelweg, om te komen tot een aanbod gestuurde afwikkeling van het verkeer, zodat het verkeer beter doorrijdt op de wegen rond de Mall en de N14. Eind 2022 is de functionaliteit van de inzet van deze in samenhang werkende verkeerslichten opgeleverd. Begin 2023 wordt dit geëvalueerd en na positieve feedback kan deze functionaliteit overgebracht worden naar de beheerorganisatie van de wegbeheerders van RWS en gemeente Leidschendam-Voorburg.
- Continueren van de samenwerking met Unibail-Rodamco-Westfield (URW) waarbij de interactieve routeplanner (Mobility Portal) die is geïmplementeerd in de website van de Mall verder wordt geoptimaliseerd: vanuit de gemeente wordt gewerkt aan een zogenoemde Verkeersradar, waar via een publieke website de actuele en voorspelde verkeerssituatie wordt getoond en waarin reizigers worden geattendeerd op mogelijke alternatieve manieren van reizen. Doordat de Mobility Portal vervolgens een persoonlijk reisadvies geeft aan bezoekers van de Mall, gebaseerd op dezelfde informatie, beschikken bezoekers al voor hun reis over de beste reis- en route opties om naar de Mall te komen: niet alleen voor auto’s maar ook voor andere manieren van vervoer als OV en fiets.
- Tijdens tweede Kerstdag 2022 is de P+R pilot uit het herfstseizoen (30-9 t/m 3/10 2021) herhaald, met URW als trekker. Bij het ADO stadion konden bezoekers op afstand parkeren en gratis naar de Mall reizen. In de eerste pilot is geleerd dat bezoekers vooral vooraf aan de rit naar de Mall kiezen voor P+R, daarom had URW voor de tweede kerstdag op de website van de Mall een speciale P+R reserveringspagina ingericht. De resultaten van deze P+R pilot worden nog geëvalueerd.
- De ontwikkelde meetinstrumenten worden dagdagelijks gebruikt door het OMC, om de parkeer- en verkeerssituatie feitelijk vast te stellen en om achteraf monitoring rapportages te maken.
Voor de onderwerpen die aanpassingen aan de infrastructuur vragen zijn verschillende voorbereidende werkzaamheden gedaan: Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau - Om de overlast van het verkeer op de Heuvelweg richting N14 zo veel mogelijk weg te nemen, is onderzocht of het mogelijk is, binnen de bestaande ruimte, vanuit de overdekte parkeergarage aan de Heuvelweg (P2 garage) drie rijstroken rechtdoor richting kruispunt N14 te realiseren. Met als conclusie dat er drie rijstroken kunnen worden gerealiseerd binnen de beschikbare ruimte. Inmiddels zijn de aannemer en de leverancier van de verkeerslichten de werkzaamheden die nodig zijn aan het inplannen. Eind januari 2023 is het bijbehorende verkeersbesluit gepubliceerd. 10 maart is de einddatum van de bezwaar termijn. Er zijn in totaal 25 bezwaren binnengekomen. Als tussenstap richting de bezwaarcommissie zijn de betreffende bezwaarmakers uitgenodigd op het gemeentehuis, zodat de projectleider van de Taskforce inhoudelijk kon toelichten waarom deze aanpassing nodig is en wat de beoogde effecten zijn. En om de zorgen van de bezwaarmakers te bespreken. Tijdens deze toelichting is besproken hoe de aanpassing kan worden gerealiseerd op een manier die tegemoet komt aan de zorgen die de bewoners hebben geuit. Hiertoe zal de gemeente haar visie op deze aanpassing toevoegen aan het verkeersbesluit. Vervolgstappen in het proces zullen plaatsvinden in Q2 van 2023.
Openbaar vervoer Samen met HTM werkt de gemeente Leidschendam-Voorburg aan verbeteringen aan de doorstroming van de trams rond de Mall. De kruispunten met de tramlijnen zijn druk en zorgen ervoor dat naast de tram alle weggebruikers onnodig oponthoud hebben: - Halte Mall of the Netherlands aan de Heuvelweg
De aanpassing aan de halte is onderdeel van het “versnellings-programma” van MRDH, waarvoor subsidies beschikbaar zijn. Hierdoor is deze oplossing omvangrijker dan initieel door de Taskforce was ingeschat. In de oorspronkelijke plannen zou het perron worden verlengd richting Weigelia en zou een voetgangersoversteek van de halte naar de Mall worden gerealiseerd. In het huidige plan wil HTM de halte verlengen EN verplaatsen richting HMC. Zodat de voetgangersoversteekplaatsen halverwege de halte komen te vervallen en 2 trams tegelijk kunnen halteren. De inschatting van HTM is dat de trams daardoor preciezer volgens dienstregeling rijden, zoals bedoeld in het versnellingsproject. Tegelijkertijd worden de voetgangersoversteekplaatsen verschoven naar de kruising met de Banninglaan en komt de halte daardoor dichtbij de hoofdingang aan de Banninglaan te liggen, ook worden extra veiligheidsmaatregelen aangebracht om ongewenst oversteken onmogelijk te maken. De gemeente wil in overleg met HTM extra aandacht geven aan deze halte omdat deze een belangrijke component is in een aantrekkelijk OV. Deze halte gaat mee in bovenstaand project. De onderliggende ontwerpbeslissingen zijn gemaakt. - Oversteek nabij Gruttolaan
Deze oversteek gaat ook mee in het project. De onderliggende ontwerpbeslissingen zijn gemaakt. Fietsen, voetgangers en bewaakte fietsenstalling Samen met de fietsersbond en het platform voor gehandicapten heeft de gemeente gekeken naar de toegankelijkheid van de Mall voor fietsers en voetgangers. Vanuit de taskforce is in overleg met URW een plan uitgewerkt om de op- en aanmerkingen van deze schouw mee te nemen. - Daarnaast werkt URW aan een bewaakte fietsenstalling en een stalling voor deelscooters. De stalling voor de deelscooters is inmiddels gerealiseerd. Voor de bewaakte fietsenstalling is in week 36 van 2022 het akkoord van de welstandscommissie binnen gekomen. URW geeft aan de vergunningaanvraag met gedetailleerde bouwtekeningen in Q1 2023 bij de gemeente in te dienen.
- De verwachting van URW is dat de nieuw te bouwen fietsenstalling in de eerste helft van 2023 klaar zal zijn.
Parkeerdruk omliggende wijken Naast het inzetten van “Smart Mobility” oplossingen, kijkt de taskforce ook naar de parkeerdruk in de omliggende wijken. - In september 2020 heeft een parkeerdrukmeting in de avond plaatsgevonden.
- In het voorjaar van 2021 is er een parkeer-enquête gehouden.
- In de zomer van 2021 zijn verkennende bewonersbijeenkomsten gehouden (beperkt in aantal vanwege de toen geldende corona-maatregelen).
- Op 2, 3 en 9 oktober 2021 heeft er een parkeerdrukmeting plaatsgevonden. In december is er nog een aantal parkeerdrukmetingen uitgevoerd om het beeld van de parkeerdruk in relatie tot de Mall feitelijk vast te stellen. De parkeerdrukmetingen zijn uitgevoerd tot aan de kerstvakantie in 2021. Vanwege de lockdown tijdens de kerstvakantie van 2021 zijn er in die periode geen metingen uitgevoerd.
- In de eerste 7 maanden van 2022 zijn diverse vervolgbijeenkomsten met bewoners geweest om een concreet plan voor een pilot voor parkeerregulering te ontwikkelen voor de wijk de Heuvel.
- In het najaar van 2022 was er een substantiële groei van het aantal bezoekers aan de Mall en kwam de parkeeroverlast in de wijken vaker voor dan tot dan toe.
- In de Klankbordgroep bijeenkomst met de wethouder in januari 2023 werd door bewoners gevraagd tot actie over te gaan.
Effect van de tot op heden genomen maatregelen - Dashboard verkeer: data gedreven verkeersinformatie waarmee het OMC in overleg met de Regiodesk actueel kan ingrijpen op de verkeerssituatie. Dit leidt tot kortere communicatielijnen en zorgt ervoor dat het verkeer van de Mall expliciet meegenomen wordt in de regelscenario’s die de verkeerscentrale gebruikt voor al het verkeer wat gebruik maakt van de N14.
- In het MotN regelscenario is dit juridisch en operationeel vastgelegd. Dit scenario is ook de “fall-back” voor de dynamische groene golf van de slimme verkeerslichten.
- Verkeerslichten: de dynamische groene golf zorgt voor significant kortere reistijden, zolang er 2-5% parkeercapaciteit op de terreinen bij de Mall is (100-200 parkeerplekken).
- Verkeerslichten: de dynamische groen golf heeft een positief effect op met name de doorstroming op de Noordsingel tijdens werkdagen. Er zijn nauwelijks meer wachtrijen richting N14 tot voorbij de kruising met Banninglaan.
- Afstemming verkeerslicht Noordsingel / Weigelia met het negenoog van de tram: hierdoor hoeft de tram niet meer onnodig te wachten voor vrachtverkeer wat Weigelia gebruikt voor de bevoorrading. Dit leidt tot een betere afwikkeling van de gehele kruising.
- Verkeersregelaars: tijdens de instroom zorgen de verkeersregelaars dat weggebruikers niet voor de ingangen van volle parkeergarages blijven staan. Hierdoor wordt de doorstroming rond de Mall op gang gehouden.
- Verkeersregelaars: tijdens uitstroom wordt het verkeer op de Heuvelweg bij de parkeerterreinen gedoseerd zodat de kruising Heuvelweg / Weigelia met de tram niet wordt geblokkeerd.
- Communicatie via de website van de Mall en via Social Media: bij communicatie vooraf over extra verkeersdrukte komen er minder bezoekers met de auto naar de Mall. De keren dat deze maatregel is ingezet leidde dit tot een beter beheersbare verkeerssituatie.
- P+R ADO stadion: bij een gelijk aantal bezoekers ten opzichte van de rest van de kerstvakantie 2022 was de verkeerssituatie op tweede Kerstdag beheerster. Op de dagen dat er geen P+R was was er flinke overlast op de wegen en in de wijken.
- Diverse aanpassingen aan bebording: deze maatregel is vooral juridisch van aard. Het vraagt expliciet handhaving door de politie om meetbaar effect te hebben.
- Aanpassing Heuvelweg ter hoogte politiebureau: deze is nog niet geïmplementeerd. Van de verbreding van de Heuvelweg wordt verwacht dat de uitstroom soepeler zal verlopen. Deze ingreep zal hetzelfde positieve effect hebben tijdens werkdagen, zoals dat ook wordt zien bij de Noordsingel. Als bijkomend effect is de verwachting dat de Heuvelweg soepel doorstroomt en er geen sluipverkeer in de wijk Veursehout meer zal rijden.
|