Het MIRT is een complex programma. Enerzijds vereist het nauwe afstemming tussen buurgemeenten, regio, provincie en rijk. De belangen van overheden lopen daarbij uiteen. Alle partijen ambiëren een goede bereikbaarheid, maar vooral gemeenten staan kritisch tegenover de overlast van weg- en railverkeer. Het balanceren tussen (regionale) bereikbaarheid en (lokale) leefbaarheid luistert nauw. Anderzijds is op lokaal niveau de belangentegenstelling mogelijk nog scherper. Alle belanghebbenden hebben baat bij een goede bereikbaarheid en een goede doorstroming op het hoofd- en onderliggend wegennet, maar een relatief grote groep omwonenden kan overlast ondervinden van meer verkeer. Vanwege de grootschaligheid van MIRT-projecten zijn ook de negatieve gevolgen vaak omvangrijker dan die van lokale (gemeentelijke) maatregelen. Opnieuw luistert de balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid nauw. Het stopzetten van het project A4 Burgerveen-N14 door Rijkswaterstaat tot tenminste 2025 levert niet direct extra risico’s met zich mee, behoudens dat de geplande aanpassingen aan dat deel van de A4 en de daarmee samenhangende doelen van verkeersveiligheid en doorstroming minimaal zo’n 2,5 jaar later gerealiseerd kunnen worden. Ten behoeve van het project A4 Burgerveen-N14 zullen bestaande geluidswerende voorzieningen langs dat project vervangen worden om ruimte te maken voor de verbreding van de A4. Het stopzetten van het project A4 Burgerveen-N14 door Rijkswaterstaat tot tenminste 2025 zorgt ervoor dat deze vervanging later zal plaats vinden. Omdat het om vervanging van bestaande geluidswerende voorzieningen gaat, heeft dit verder geen risico’s of nadelige consequenties. Het voorlopig stopzetten van het project heeft daarnaast geen gevolgen voor de aanleg van de nieuwe geluidswerende voorzieningen langs de A4 ter hoogte van Vlietland en de Vogelplas. Deze geluidswerende voorzieningen zijn het gevolg van een provinciale motie (867, aangenomen op 20 februari 2019). De voorbereiding van de aanleg van deze voorzieningen gaat door. Het feit dat het project A4 Burgerveen-N14 tijdelijk wordt stopgezet, terwijl het project A4 Haaglanden-N14 als geprioriteerd project wordt voortgezet, zorgt niet voor extra problemen op het grensvlak van deze twee projecten. Het project A4 Haaglanden-N14 is eerder opgestart en heeft qua realisatieplanning altijd enkele jaren voor gelopen op het project A4 Burgerveen-N14. Door vertragingen in het 1e project, was de realisatietermijn tussen beide projecten kleiner geworden. Doordat het 2e project nu tijdelijk wordt stilgezet, zal de realisatietermijn tussen beide projecten weer groter worden. Bij het project A4 Burgerveen-N14 was de regio in gesprek met Rijkswaterstaat om een ecologische zone als meekoppelkans toe te voegen aan het te vervangen ‘Kniplaanviaduct’. Het tijdelijk stopzetten van het noordelijke project, geeft de regio extra tijd om daarop in te zetten en dit goed te integreren in een bredere ecologische verbinding tussen de kust en het Groene Hart. In dit geval levert dat geen risico maar een kans op. |