Op 25 september 2018 is het procesplan (ook wel: masterplan) Bereikbaarheid Damcentrum aan de gemeenteraad aangeboden (685). Het procesplan behandelt vier onderwerpen die samen bijdragen aan de bereikbaarheid, doorstroming en leefbaarheid van het Damcentrum en Leidschendam-Zuid: 1. Parkeren 2. Uitvoeren van enkele maatregelen uit ‘Benutten zoals bedoeld’ 3. Onderzoek naar bereikbaarheid en doorstroming in Damcentrum 4. Leefbaarheid en levendigheid. Op verzoek van de gemeenteraad is gewerkt aan een verdere verkenning en uitwerking van selectieve toegang en een nieuwe brug over de Vliet op diverse aspecten, zoals financiële en juridische aspecten en draagvlak, waarbij geen onomkeerbare besluiten zijn genomen (1196). Het uitbreken van de coronacrisis heeft tijdelijk impact gehad op de processtappen om te komen tot besluitvorming. Het proces is hervat en het voorstel voor de vervolgstappen is voorgelegd in het raadsvoorstel Bereikbaarheid Damcentrum (1331). Dit voorstel is op 28 oktober 2020 niet aangenomen. De in dit voorstel opgenomen voorbereidingskosten (totaal € 800.000) en participatiekosten (€ 50.000) zijn daarom uit de begroting 2021-2024 verwijderd. De uitvoering van enkele maatregelen uit ‘Benutten zoals bedoeld’ en aanvullende verkeersmaatregelen zijn toegelicht in het voorstel Bereikbaarheid Damcentrum: Benutten zoals bedoeld (1841). Het onderdeel parkeren kwam aan de orde in het voorstel Parkeren Damcentrum en Leidschendam Zuid (1157). Deze twee voorstellen zijn wel aangenomen en de maatregelen worden momenteel conform deze besluiten verder uitgewerkt en gerealiseerd. Op vier locaties rondom het Damcentrum zijn 'brug open'-borden geplaatst. De borden geven automobilisten informatie of de Sluisbrug op dat moment open is. In het Damcentrum is een Parkeerroute informatiesysteem (PRIS) in gebruik genomen. De DRIPS zijn opgeleverd, maar nog niet operationeel. Er wordt nog gewerkt aan de software voor de weergave van de boodschappen en de afstemming met Rijkswaterstaat. Het aanbestedingstraject van de parkeersensoren is gereed en de sensoren zijn geplaatst. Deze maatregel wordt in Q1 van 2023 opgeleverd, de app die aan de sensoren is gekoppeld wordt momenteel getest. Dat is later dan oorspronkelijk gepland. Doordat de winnende leverancier van de aanbesteding zijn aanbod geen gestand bleek te kunnen doen, is de gemeente overgestapt op de tweede leverancier. Dit heeft voor vertraging gezorgd. Op 25 mei 2021 heeft het college ingestemd met het voorstel Uitbreiding blauwe zone Leidschendam Centrum (2101). Het ontwerp verkeersbesluit parkeerschijfzone Leidschendam Centrum is vervolgens vrijgegeven voor zienswijzen; het concept Ontheffingenbeleid parkeerschijfzone Leidschendam Centrum is vervolgens vrijgegeven voor inspraak. December 2021 zijn de definitieve stukken vastgesteld. Hierna volgt de verdere voorbereiding van de implementatie: Tegelijkertijd loopt de bezwaartermijn van 6 weken tegen het verkeersbesluit. Nadat deze voorbereidingen zijn afgerond en de bezwaartermijn is verstreken, maakt het college het ontheffingenbeleid bekend en zal deze de dag erna inwerkingtreden. De blauwe zone is uitgebreid en operationeel met digitale ontheffingen. Voor de DRIPS moet nog één testfase worden uitgevoerd. Deze zal in het komende halfjaar worden uitgevoerd. Dan zijn ook de DRIPS volledig operationeel en zijn alle maatregelen uitgevoerd. Daarom is dit de laatste rapportage over dit project en zal het project bij de volgende actualisatie uit het projectenboek worden gehaald. De motie ‘stappenplan’ is ter hand genomen en zal binnen een nieuw project worden opgepakt. |